Podpisano listy intencyjne ws. stworzenia branżowej bazy danych o mikropożyczkach

Podpisano listy intencyjne ws. stworzenia branżowej bazy danych o mikropożyczkach

Trwają prace nad stworzeniem branżowej bazy informacji o klientach pożyczkowego sektora pozabankowego. Firmy zrzeszone w Związku Firm Pożyczkowych, podpisały już w tej sprawie listy intencyjne. Główne założenia systemu to obniżenie default rate w firmach pożyczkowych oraz lepsza ocena zdolności kredytowej klientów.

Dla klientów terminowo spłacających pożyczki istnienie systemu przełoży się na wyższą zdolność kredytową, a więc tańsze pożyczki i wyższe limity kwotowe. Dla nierzetelnych dłużników, system będzie barierą przed dalszym zadłużaniem. Baza dedykowana jest dla firm mikropożyczkowych działających on-line.

Założycielami systemu są firmy zrzeszone w Związku Firm Pożyczkowych i one w pierwszej kolejności będą miały do niego dostęp, a są to: Vivus, NetCredit, ViaSMS, SMS365, Kredito24, Pożyczkomat, Lendon.pl, MiniCredit, Pandamoney, Zaplo, Zaimo, InCredit i PolCredit. Przed uruchomieniem systemu do współpracy została zaproszona również jedna firma spoza Związku - Wonga.com. Architektura systemu będzie skalowalna, tak aby w przyszłości kolejne firmy pożyczkowe mogły dołączyć do bazy.

System będzie działał on-line i stale się aktualizował. Dodatkowo dane o zadłużeniu przeterminowanym będą automatycznie kierowane do jednego z BIG-ów, aby zapewnić dostęp do informacji gospodarczej również podmiotom z innych sektorów gospodarki.

Budowa bazy nie wpływa na pozytywną rekomendację wymiany danych pomiędzy sektorem pożyczkowym i bankowym - ZFP nadal zaleca korzystanie z baz BIK, jako jeden z dobrych standardów.

ZFP chce uproszczonego prawa upadłościowego dla konsumentów

ZFP chce uproszczonego prawa upadłościowego dla konsumentów.

Związek Firm Pożyczkowych pozytywnie ocenia zaproponowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości zmiany w konsumenckim prawie upadłościowym. W opinii organizacji konsumenckie prawo restrukturyzacyjne obowiązujące do tej pory jest wadliwe i wymaga zmian, aby w uzasadnionych przypadkach ułatwić potrzebującym dostęp do instytucji upadłości.

ZFP proponuje jednak ograniczenie katalogu przesłanek upadłości tak, aby wykluczyć z niego osoby, które samodzielnie doprowadziły do umyślnego, względnie wywołanego rażącym niedbalstwem bankructwa.

Związek rekomenduje również, aby przepisy przewidywały możliwość zmiany, w uzasadnionych przypadkach, na wniosek wierzycieli, wydanego postanowienia o umorzeniu zobowiązań upadłego bez ustalania planu spłaty. Chodzi o przypadki, w których sytuacja finansowa upadłego, w trakcie postępowania lub niedługo po jego zakończeniu, ulegnie znaczącej poprawie. Propozycja zastrzega jednak, że uprawnienia wierzycieli powinny być ograniczone w czasie.

Nowelizację prawa o upadłości konsumenckiej ZFP postulował wielokrotnie. Jest ona jednym z 14 prokonsumenckich rozwiązań, jakie Związek zaproponował Ministerstwu Finansów podczas prac nad projektem regulacji branży pożyczek pozabankowych.

Z ponad 2160 wniosków o upadłość, sądy uwzględniły dotychczas niewiele ponad 60, bo zgodnie z obowiązującą dziś ustawą, upadłość jest możliwa tylko w wyjątkowych okolicznościach. Związek uczestniczył w pracach sejmowych w roli strony społecznej. Rządowa nowelizacja ustawy Prawo restrukturyzacyjne jest obecnie procedowana w Sejmie.

Pełna treść stanowiska ZFP.

 

06.06.2014r. Cena mikropożyczki wzrośnie średnio o 42,03 zł

Cena mikropożyczki wzrośnie średnio o 42,03 zł

Cena przeciętnej mikropożyczki w kanale internetowym wzrośnie o 42,03 zł. Na tyle oszacowali wzrost kosztów w średniej wielkości firmie pożyczkowej, po wejściu w życie projektowanych przez Ministerstwo Finansów przepisów, eksperci z Instytutu Analiz Rynkowych.

Regulacje mają na celu podniesienie poziomu ochrony konsumenta na rynku pozabankowym oraz wyeliminowanie skrajnie zawyżonych cen pożyczek. Skutkiem ubocznym przystosowania się do regulacji, będzie wzrost przeciętnej ceny pożyczki.

Według raportu „Analiza Skutków regulacji rynku pożyczkowego”, przeciętny koszt udzielenia mikropożyczki wynosi obecnie 172,85 zł. Po regulacji wzrośnie do 214,88 zł. Średnia wartość internetowej mikropożyczki to 449 zł wśród nowych klientów. Oznacza to, że po wejściu w życie regulacji zapłacą oni przeciętnie więcej o 9,3 proc. niż dotychczas.

Na wzrostu kosztu mikropożyczki najbardziej wpłynie zalecenie wymiany danych pomiędzy pożyczkodawcą a BIK. Konieczność zakupu raportów przełoży się na średni wzrost kosztu o 30,00 zł na pożyczkę, zaś prace informatyczne i systemowe to dodatkowe 1,33 zł.

W związku z wprowadzeniem 120-dniowego okresu ograniczającego możliwość powtórnego udzielenia kredytu konsumenckiego firmy pożyczkowe zmuszone będą zwiększyć wydatki na reklamę. Obecnie przeciętna mikropożyczka zawiera w swojej cenie 19,22 zł wydanych na jej promocję. Badanie ankietowe wykazało, że odzyskanie klienta po okresie karencji, wymaga przyrostu budżetu reklamowego o 25 proc., co daje 24,98 zł.

Zespół IAR w toku prac zauważył, że implementacja wszystkich rozwiązań oraz postulatów regulatora spowoduje, oprócz wzrostu ceny mikropożyczki również:

  •   przyspieszenie egzekucji w przypadku opóźnień w spłacie lub całkowite zaniechanie postępowań upominawczych,
  • ograniczenie dostępności pożyczek o wartości poniżej 800 zł, których oferowanie nie będzie uzasadnione ekonomicznie,
  •  zwiększenie przeciętnej kwoty zadłużenia konsumentów oraz wydłużenie okresów spłaty pożyczek pozabankowych.

Raport „Analiza Skutków regulacji rynku pożyczkowego” został przygotowany przez Instytut Analiz Rynkowych na zlecenie Związku Firm Pożyczkowych. Celem raportu było zbadanie jak nowe regulacje wpłyną na kształtowanie się cen na rynku pozabankowego kredytu konsumenckiego w kanale internetowym. 

 

Pełna treść raportu Analiza Skutków regulacji rynku pożyczkowego” 

08.05.2014r. ZFP: 14 postulatów nowych prokonsumenckich przepisów dla branży pożyczek pozabankowych

 

ZFP: 14 postulatów nowych prokonsumenckich przepisów dla branży pożyczek pozabankowych

 

Rada Ministrów zatwierdziła w czwartek 8 maja 2014 r. projekt założeń ustawy regulującej branżę pożyczek pozabankowych. Zdaniem Związku Firm Pożyczkowych projekt jest niepełny, a regulacje należy uzupełnić o dodatkowe zapisy lepiej chroniące konsumentów i firmy przed nieuczciwą konkurencją.

Związek Firm Pożyczkowych znalazł kilkanaście rozwiązań, które mogą zreformować sektor pożyczek pozabankowych. Swoimi pomysłami podzielił się już wcześniej w piśmie zaadresowanym do Ministerstwa Finansów.

Każdy z 14 pomysłów nastawiony jest na podniesienie poziomu ochrony pożyczkobiorcy. Według Związku chroniony może być tylko świadomy konsument, dlatego na sam początek zasugerowano ewidencję sektora poprzez utworzenie centralnego rejestru firm pożyczkowych. Proponowany rejestr byłby katalogiem firm uprawnionych do świadczenia usług pożyczkowych, pełniąc przy tym funkcję informacyjną dla konsumentów.

Kolejnym postulatem zmierzającym do powiększenia parasola ochronnego nad klientem jest nałożenie, na firmy pożyczkowe, obowiązku publikowania pełnych informacji o kosztach pożyczki w zrozumiałym brzmieniu.  Kolejnym obowiązkiem profesjonalnej firmy pożyczkowej powinna być ocena zdolności kredytowej pożyczkobiorcy na podstawie informacji z przynajmniej jednego Biura Informacji Gospodarczej i obowiązkowe raportowanie zwrotne.

Aby ograniczyć zjawisko pętli długów ZFP proponuje wprowadzenie nadzoru nad praktykami postępowania windykacyjnego firm sektora pożyczkowego oraz rozszerzenie praw konsumenta o dodatkowe ustawowe uprawnienia dotyczące negocjacji z wierzycielem.

Następnym pomysłem zabezpieczającym pożyczkobiorcę jest wprowadzenie do ustawy o kredycie konsumenckim zapisu mówiącego o tym, że pozaodsetkowe koszty przyznania i obsługi kredytu, nie mogą przekroczyć wartości kredytu, niezależnie od kwoty i czasu trwania umowy.

ZFP proponuje podjęcie dyskusji o tym jak lepiej ukształtować przepisy zanim jeszcze projekt trafi do Sejmu. – W naszej ocenie regulacja branży jest potrzebna, ale należy zrobić to w sposób kompleksowy, aby uniknąć konieczności nowelizacji przepisów w najbliższej przyszłości. Ustawodawca ograniczył się tylko do kilku pomysłów, które naszym zdaniem należy rozszerzyć, aby skutecznie wyeliminować z rynku nieuczciwe firmy – mówi Jarosław Ryba, prezes Związku Firm Pożyczkowych.

 

Fragment stanowiska skierowanego do Ministerstwa Finansów:

W ocenie ZFP jeżeli faktycznym celem regulatora jest ten, który został zdeklarowany we wstępie do projektu, czyli „zwiększenie poziomu ochrony klientów instytucji finansowych” to zasadne byłoby na etapie projektu założeń rozszerzenie katalogu rozwiązań prokonsumenckich przez wprowadzenie regulacji obejmujących m.in.:

 

  • obowiązek publikowania informacji o wszystkich kosztach pożyczki, wzoru umowy, formularza informacyjnego oraz kosztów windykacji na głównej stronie internetowej firmy pożyczkowej w wyraźnej i jasnej formie,
  • wprowadzenie ankiety badającej świadomość i wiedzę finansową nowego klienta oraz obowiązek oceny i wydania rekomendacji dotyczącej poziomu ryzyka wiążącego się ze skorzystaniem z pożyczki lub kredytu, na wzór procedur i formularza MIFID w odniesieniu do produktów inwestycyjnych,
  • obowiązek poinformowania konsumenta o możliwości konsultacji szczegółów oferty z organizacjami i instytucjami ochrony konsumentów (poprzez podanie danych kontaktowych) takimi jak: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Federacja Konsumentów, Rzecznicy Konsumentów,
  • wymóg okresowego raportowania wyników finansowych oraz parametrów produktowych do GUS-u w celu stworzenia centralnej bazy informacji o rynku i wiarygodnych danych o ofercie produktowej, która umożliwi konsumentowi łatwe porównanie cen ofertowych ze średnią rynkową,
  • obowiązek oceny zdolności kredytowej klienta na podstawie informacji z przynajmniej jednego biura informacji gospodarczej oraz obowiązek przekazywanie informacji zwrotnej o obsłudze kredytu/pożyczki do tego biura,
  • w miejsce regulacji cenowej strukturyzowanej w czasie, wprowadzenie do ustawy o kredycie konsumenckim prostego zapisu o tym, że pozaodsetkowe koszty przyznania i obsługi kredytu, nie mogą przekroczyć wartości kredytu, niezależnie od kwoty i czasu trwania umowy,
  • ustanowienie centralnego rejestru firm pożyczkowych w Ministerstwie Gospodarki lub w formie uproszczonego wykazu publikowanego w Biuletynie Informacji Publicznej,
  • wprowadzenie ram dla odnawialnych licencji dla ogólnopolskich instytucji pożyczkowych świadczących usługi w skali masowej, w formie szczególnego, certyfikowanego nadzoru prowadzonego przez izbę branżową,
  • skuteczne ograniczenia reklamowe dla podmiotów notorycznie łamiących przepis art. 63a. § 1. Kodeksu Wykroczeń, czyli dewastujących przestrzeń publiczną ulotkami i plakatami umieszczanymi w miejscach do tego nie przeznaczonych, bardzo często bez dochowania właściwych zapisów ustawy o kredycie konsumenckim dot. informacji zawartych w reklamach kredytów i pożyczek,
  • wprowadzenie nadzoru nad metodami i praktykami stosowanymi w postępowaniach windykacyjnych firm pożyczkowych, w szczególności w odniesieniu do windykacji terenowej (w domu i miejscu pracy klienta),
  • wprowadzenie regulacji dotyczących praktyk stosowanych przez pośredników i doradców finansowych polegających na pobieraniu bezzwrotnych opłat za rozpatrzenie wniosku kredytowego lub analizę zdolności kredytowej klienta z niewiążącą obietnicą udzielenia pożyczki,
  • rozszerzenie katalogu praw konsumenta o dodatkowe uprawnienia ustawowe dotyczące negocjacji z wierzycielem w zakresie rozkładania długu na raty lub renegocjacji kosztów pierwotnej pożyczki, zmierzające do ograniczenia negatywnego zjawiska refinansowania opóźnionej pożyczki kolejną przed całkowitą spłatą poprzedniej,
  • nowelizacja prawa o upadłości konsumenckiej w kierunku rozszerzenia ochrony konsumenta, ułatwienia skorzystania z instytucji upadłości i partycypacji instytucji kredytowej w ryzyku braku spłaty kredytu konsumenckiego,
  • objęcie osobnymi przepisami działalności lombardów, które stanowią obecnie dużo większe zagrożenie dla konsumenta w aspekcie ponoszenia nadmiernych niekontrolowanych kosztów, niż pozabankowe instytucje pożyczkowe.

 

                        

 

19.03.2014r. ZFP: mikropożyczki znikną z rynku jeżeli rząd nie zmieni założeń

 

ZFP: mikropożyczki znikną z rynku jeżeli rząd nie zmieni założeń

Związek Firm Pożyczkowych jest zaniepokojony kierunkiem w jakim idzie projekt regulacyjny Ministerstwa Finansów. Najnowsza propozycja nowelizacji ustawy o kredycie konsumenckim zakłada wprowadzenie restrykcyjnych limitów cenowych oraz dodatkowe ograniczenia dla klientów powracających.

Pomysły Ministerstwa Finansów to ukłon w stronę ratalnych pożyczek na długie okresy i wysokie kwoty. Wejście tych przepisów w życie oznacza koniec całego sektora mikropożyczek on-line. To bezprecedensowy przykład, gdy kilka paragrafów zlikwiduje innowacyjny i potrzebny sektor produktów finansowych – mówi Jarosław Ryba, prezes Związku Firm Pożyczkowych.   

Ministerstwo Finansów już po raz trzeci przedstawia propozycję limitowania cen na rynku pozabankowym. Według nowych założeń pozaodsetkowe koszty nie mogą przekroczyć sumy 25% i dodatkowo 30% za każdy rok trwania umowy, łącznie jednak nie więcej niż 100% całkowitej kwoty pożyczki. Jednocześnie w przypadku udzielenia danemu konsumentowi kolejnych pożyczek w okresie 120 dni, jako podstawa do obliczania sumy kosztów brana jest tylko kwota pierwszej pożyczki.   

W praktyce oznacza to, że oferty pożyczek krótszych niż 4-miesięczne znikną z rynku. Ponieważ w związku z pozostałymi regulacjami wzrosną również koszty działania firm, ekonomicznie nieuzasadnione będzie ponadto udzielanie drobnych pożyczek w ramach nowego limitu. Eksperci z Instytutu Analiz Rynkowych wyliczyli, że pełna implementacja nowych przepisów w średniej wielkości internetowej firmie pożyczkowej przełoży się na wzrost kosztów o 39,76 zł na każdej pożyczce (średnia kwota pierwszej pożyczki to 449 zł).   

W reakcji na nowe założenia ustawy ZFP i Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych wspólnie wystosowały apel do Ministerstwa Finansów o pilne przeprowadzenie nowej rundy konsultacji społecznych, ponieważ pośpieszny tryb prezentowania ostatnich propozycji oraz stronniczość regulacji budzą wiele wątpliwości. Zdaniem ekspertów obecny kształt regulacji całkowicie ignoruje specyfikę rynku pożyczek krótkoterminowych. Przez zmniejszenie konkurencji i rozrost szarej strefy, może też pogorszyć sytuację konsumentów.   

Specyfika mikropożyczek zakłada, że pierwsza przyznana kwota zawsze jest bardzo niska. Dopiero po pełnej spłacie, następnym razem klient może wnioskować o wyższą. To element modelu ograniczenia ryzyka i zachęta do świadczenia usług na najwyższym poziomie, aby zatrzymać klientów powracających. Niestety nowe regulacje całkowicie to ignorują, dlatego dalsza działalność internetowych firm pożyczkowych w Polsce jest zagrożona – dodaje Jarosław Ryba.   

Związek Firm Pożyczkowych to największa organizacja branżowa skupiająca firmy z sektora mikropożyczek on-line. Powstała, aby ustanawiać i promować najwyższe standardy biznesowe i etyczne w branży oraz reprezentować firmy pożyczkowe w procesie legislacyjnym. 

 

17.03.2014r Zaproszenie na konferencję prasową Związku Firm Pożyczkowych

Warszawa, 17.03.2014r.

Zaproszenie na konferencję prasową Związku Firm Pożyczkowych

 

Szanowni Państwo!

 

Zapraszamy na konferencję prasową organizowaną przez Związek Firm Pożyczkowych na temat nadchodzących zmian w prawie, które mogą wyeliminować z rynku nawet 1/3 legalnie działającego sektora mikropożyczek.

 

Nowe propozycje Ministerstwa Finansów zakładają nałożenie restrykcyjnych limitów na część branży firm pożyczkowych. Szczególnie poszkodowany zostanie sektor mikropożyczek on-line, który w ostatnim czasie rośnie najszybciej, zyskując popularność i zaufanie konsumentów.

W czasie konferencji prasowej przedstawiciele ZFP zaprezentują:
- wyniki badania skutków wprowadzenia regulacji w życie,
- oficjalne stanowisko Związku Firm Pożyczkowych wobec propozycji Ministerstwa Finansów,
- wspólny apel dwóch największych branżowych organizacji: ZFP i KPF ws. konieczności przeprowadzenia dodatkowych konsultacji ze stroną społeczną.

Konferencja prasowa odbędzie się 19 marca 2014 r. w środę o godz. 11:00 w Krajowej Izbie Gospodarczej w s.31 przy ul. Trębackiej 4 w Warszawie.